My Spirit.. :)

Wednesday, February 9, 2011

..:dengki, cemburu, iri hati jangan dekati aku:..

jeles, dengki, cemburu, iri ati semua nie adalah perkataan seerti ye murid2.. hehe..
dah macam nak mengajar pulak....

[ jangan tiru aksi ini :P ]

perasaan dengki kire semula jadi la kan?? siapa la yang tak ada perasaan macam tu?? aku pon ada,,, hehehe, tapi perasaan ni sangat bahaya,, dari kawan jadi lawan,, dari sayang jadi benci,, dari kahwin jadi cerai (yang ni parah), kenapa semua nie boleh jadi?? meh kite tgk,....

dengki ni berpunca dari perasaan tak boleh tengok kejayaan orang.. "ceh,, mamat nie,, bwk bmw masuk kampung, langgar taik lembu baru tahu!!" sambil main dam haji bawah wakaf.. itu kate kau,... kau dulu mak ayah suh blajar malas, siapa suruh??,... bila orang lain dah senang sibuk pulak dia nak mengata.... no need la semua ni.... buang masa je... cermin diri dulu,, tengok kelemahan kita,, baiki kelemahan baru la nak banding dengan orang lain...

lagi hasad dengki dalam perniagaan... bile bisnes da hebat, meletop dia mula la rasa takut untuk gagal.... atau dengan kata lain untuk menghadapi kerugian... nak-nak bila ada orang yang bukak bisnes sama dengan dia... kat sini lah bermulanya perasaan hasad dengki.. mula la dia nak buruk-burukkan bisnes yang satu lagi,, "nasi lemak kedai tu xsedap,, tak ada sambal pon,, nasi kosong je".... itu boleh la tahan kot... yang tak tahan bile dia bomohkan orang lain.... bawak2 la insaf,,.. mcm mane la bisnes nak berkat kalau macam tu???

hasad dengki yang selalu terjadi pada parent yang suka mengagungkan anaknya sendiri.. sampaikan anak orang lain pon dipandang hina. mungkin sebab mereka dah takde benda lain yang nak dibanggakan sehingga anaknya yang spoil adalah aset yang paling berharga. "bedah,, kau tau,, anak aku kawan dengan doktor,, gaji mahal." oit makcik,, kau tahu x anak si bedah tu la doktor yang duk berkepit dengan anak kau.. orang macam ni tak habis-habis memperkatakan kelebihannya walaupon takde pape yang boleh dibanggakan... ibarat kereta kancil paling selesa kalau tak pernah naik merc.

ha,, yang nie menarik... mentaliti makan gaji... dari tadika lagi mak ckp "adik,, blaja sungguh2 tau?? supaya dapat no.1".. sehinggakandorg percaya yang no.2 tu is loser.. golongan yang makan gaji ni always berlumba-lumba kejar pangkat dan kedudukan yang sudah tentunya terhad.... hakikat hidup, tiada apa atau siapa tahu siapa yang terbaik,, asalkan boleh bagi manfaat kat semua orang sudah la.. tapi mentaliti makan gaji takkan paham sebab mereka sentiasa dihantui rasa rendah diri (KULI) kalau dia bukan pilihan utama (BOS). ramai je kot orang yang blaja setakat spm je tapi hidup berjaya.... mcm mak aku,, [suri rumah n ibu yang berjaya] hehehe..

tapi tak semua macam ni,, ini khas untuk orang2 yang mempunyai hasad dengki sahaja.. kalau anda bukan dari golongan ini,, tak perlulah nak terasa... jika anda terasa,, buanglah sikap tu...

persaingan juga tak salah tapi bersainglah secara positive.... anggaplah kejayaan orang lain pembakar semangat untuk kita memperbaiki diri....



RICH PEOPLE BELIEVE "I CREATE MY LIFE"
POOR PEOPLE BELIEVE "LIFE HAPPENS TO ME"






suka?? like la.. hehe

6 comments:

Ruby Azbiera said...

huhuhu....
cmbuwu tnda syg...hiihihii

eyna said...

hak3~
syg tnda cinta..
wink3~

Cik Qiqi said...

hahaha..sje saya nk manja2 kat entry nie..follow sy awk eyh..!! 6t awk knl sape sy..;)

eyna said...

hehehehe~
da follow...
ingtkan my senior td...
huhuhu~

Cik Qiqi said...

senior aje u nie..hak3..

eyna said...

hehehe~
senior gak r kn??
tp u len...
huhuhu~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...