My Spirit.. :)

Thursday, March 17, 2011

..:tidur baik untuk wanita:..



Assalamualaikum...........

lau cakap pasal tido memang aku suka......
kalau sehari tak tido rasa macam tak sempurna je hidup ni..
tapi kadang2 tak paham kenapa ada jugak golongan2 yang tak suka tido...
ce cite?? ce cite???
bukan ke tido ni untuk menghilangkan keletihan dan kepenatan???


ni ada sikit cara tido yang betul n patut kita ikut...
  •  tido nie sebaik2nya tidurlah di awal malam sesudah solat isyak jam 10.00 atau 11.0 dalam keadaan berwuduk. tapi siapa yang tak siapkan lagi assgment tu buat lah dulu... siapa suruh tak buat awal2,, ngeh3.. jangan esok pegi kelas, bile lect mintak asgmnet,,, cakap dekat lectre "cik,,, sy tido awal,, al maklumlah,, ikut sunnah nabi"..
  • bangunlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00 kemudian bersugi tp zaman sekarang pakai ubat gigi je,, berwuduk dan bersembahyang tahajjud.
  • kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar iaitu pada waktu subuh,... bangun solat subuh ok?? jangan bangun tido balik pulak... hehe..
  • tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas supaya tetap kedudukan makanan dalam usus, cepat hadam makanan..


nie pulak waktu-waktu yang tidak dibenarkan tidur:
1- awal-awal pagi setelah terbit matahari.. pas solat subuh tak boleh tido... jadi nak elakkan dari tertido,, buat la perkara2 yang anda suka,,, layan blog pon bole,,.. hehe... tp jangan lah buat benda yang tak elok plak..

2- selepas masuk waktu asar. yang nie mmg ramai yang buat,, termasuklah den.. hehee... kadang2 penat sangat sampai tak sedar tertido.... tapi akan cuba untuk menghindarnya selagi mampu..

3- tidur di bawah cahaya matahari walaupun terkena separuh dari badan...

yang nie besh,,, aku pon baru tau pasal ni... tahukah anda bahaya tidur di siang hari?
jeng..jeng...jeng.........
tido siang ni boleh:
1-mendatangkan penyakit kulit.
2- merosakkan warna kulit
3- melemahkan jantung.
4- menambahkan tekanan perasaan yang meluap
5- melemahkan badan dan tenaga syahwat
6- melemahkan kecerdasan akal.
maka.. kurangkan tidur siang..
semoga kita dapat praktikkan dalam hidupan seharian...
(tajuk atas 2 saje je buat gempak.. ehehhe)
suka?? like la.. hehe

4 comments:

PendekarPetai said...

tenaga syahwat pun boleh lemah??!! demmnnn... hahaha

eyna said...

hahaha...
kantoi di situ suka tido siang...

Ariffin Janal said...

errr lemah syahwat? errrr

eyna said...

haha,,, careful...! :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...