My Spirit.. :)

Thursday, April 7, 2011

..:aku pilih KAU pakcik:..







Al-kisah....
ada 3 orang tua nie yang penat berjalan... dorang berehat lah kat bawah pokok... pokok ni pulak dekat dengan sebuah rumah yang isinya ade sepasang suami isteri dan ibu mertua.... masa 2 si isteri tengah menyidai baju,.. si isteri pon terpandang la 3 orang pakcik ni... dia rasa kesian dengan pkcik2 tu... die kononnya nak ajak la pkcik2 tu berehat dalam rumah dia dan bagi makan minum... tapi sebab husben dia tak balik kerja lagi,, so dia terpaksa postpone hajat dia tu sampai la si suami balik.... tunggu punya tunggu punya tunggu suami dia pon balik.... dye pon berdialog la dengan suami dia~

si isteri : abg,, tengok orang tua 3 orang tu.. kesian kan??
kita ajak dorang datang rumah boleh??

si suami : ok jugak.. pegi la sediakan makanan untuk mereka....

so, tanpa membuang masa dorang pon panggil la pkcik2 tersebut.... elok2 orang nak bagi masuk pakcik buat syarat la plak...

pkcik 1 : sebelum masuk ke rumah anak,, pakcik ada 1 syarat..

si isteri : syarat apa?

pakcik 1 : nama pakcik,, pakcik kekayaan...
kawan pakcik nie,, pakcik kejayaan dan
seorang lagi pakcik kasih sayang...
anak kene pilih salah seorang dari kami je untuk masuk rumah...

berbincang la si suami dan isteri...

si isteri : abg,, kita ajak pakcik kejayaan la masuk,, mesti kita akan selalu berjaya kn?

si suami : abg rasa baik kita ajak pakcik kekayaan... nanti hidup kita pon senang...

tengah2 dorang berbincang hangat mcm dalam dewan parlimen tu,.. ibu mertua pon masuk campur.. ibu mertua ni pon cakap pilih lah pakcik kasih sayang... oleh sebab cakap orang tua,, dorang pon tak melawan,, tambah2 pakcik kat luar tu dah tggu lama... dorang pon pergi la keluar balik....

si isteri : kami dah buat keputusan...

pakcik 1 : apa keputusannya?

si isteri : kami pilih pakcik kasih sayang untuk masuk rumah....

pakcik 1 : baiklah...

pakcik kasih sayang pon pergi lah masuk rumah tu,, tapi dua orang pkcik tu pon ikut jugak...
si isteri berasa sangat pelik...

si isteri : eh, eh,.. tadi cakap pilih sorang je,, kenapa dua pakcik lagi pon ikut sama?

pakcik kasih sayang : kalau kamu memilih pakcik kejayaan, pakcik kejayaan seorang je yang akan masuk...
kalau kamu memilih pakcik kekayaan,, hanya pakcik kekayaan je yang akan masuk...
sebab dalam dunia ni,, walaupon kamu memperoleh kejayaan, tak semestinya kasih sayang akan ada..
begitu juga kalau kamu memilih kekayaan,, kekayaan takkan menjamin kasih sayang...
tapi dengan kasih sayang,, kejayaan dan kekayaan dapat diperolehi...

the conclusion (tetiba bi),,, wujudkanlah sifat kasih sayang, sayang akan pelajaran, sayang ilmu,, sayang diri sendiri, sayang orang lain, sayang duit supaya semuanya seiring ke arah kejayaan n kekayaan..... Kekayaan dan kejayaan tak dapat membeli kasih sayang...

*this story from my statistcs lecture...
suka?? like la.. hehe

4 comments:

Tinta Puteri Berduri said...

pakcik kasih sayang ibarat milo 3 in 1.. sy nak kawen ngn pakcik kaseh sayang..!!! >_<

eyna said...

hehehe,,,
bukan ibarat milo mocha ke???
pkcik 2 umo da 70 awk...
dah xpired,... haha

Mohd Hazeq Bin Abdul Rashid said...

OOOOOOooooooo...i like..nak jdi pak cik kasih syg gax r..hehe

eyna said...

ko xlayak....
haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...