My Spirit.. :)

Saturday, June 4, 2011

..:shamisha?? my 1st n last.!!!:..

assalamualaikum...

ENTRI NI AGAK PANJANG DAN SERABUT SEBAB ORANG JIWA KACAU YANG MENULISNYA... NNGGEEE~

28 mei 2011

malam tue otw to the uum.... sebelum naik bus pon dah rase tak sedap hati... ntah nape ntah.... tkot driver bus tue bwk laju kot.. hehehe.. tp mmg agak laju la....
masa nak beli tiket bus sume tiket dah abis kecuali bus shamisha (bunyi pon dah xfemes kan).. ramai dah yang komen pasal bus nie... pgurusan dia sangat la teruk... dah terpaksa nak wat mcm mane... nak tak nak terpakse beli jugak...

at the day 8.20pm (bus ptotnye naik kul 8.30pm)
tunggu la kat stesen 2,, tak nampak busnye... then cek tiket,, baru perasan dia takade pon cakap lorong mana... aku pon kol no.phone yang ada kat lam tiket 2..

aku :salam, akak,, bus yang dari trgnu ke kedah tue kat lorong brape eyk??
akak shamisa: bus tak ada kat situ dik.. tguu kat tandas..
aku: (tandas?? tandas mane ntah) kat mane tue kak?
akak shamisha: kat pondok jpj tu...
aku: (ok, fine.. lau cakap macam tue awal2 kan senang) ok,, terima kasih..

ada dua shamisha time tue.. aku pon da cnfius... biasa bus lain akan tulis kat depan from where to where... yang bus ni pulak tak ada.. tanya lah akak tue...

aku: akak,, bus yang pegi kedah mane satu eyk??
akak shamisa: erm,, pegi kedah?? ermm,,,, jup er... (dia ualang alik dari bus belakang ke bus depan n ke blakang pulak n depan n blakang...) akak tak tau la... tunggu jup.. (kol someone).. bus depan dik..
aku: (ayooo,, bole pulak mcm 2) ok,, terima kasih..

sampai kat bus... letak barang then naik bus... seat no.3.. ok la duduk depan... cari seat 3 tengok2 ada orang.. aik?? aku salah bus ke?? tengok balik tiket macam betul je... tanya la makcik tue with her husband..

aku: makcik,, ni tempat saya..
makcik: makcik tak boleh duduk belakang la,, sakit kepala...
aku: seat makcik kat mane? (niat nak duduk kat tempat makcik tuh)
makcik: makcik tak bole duduk belakang,, sakit kepala...
aku: tak la makcik,, bukan nak suruh makcik tukar tempat,, nak tengok makcik duduk kat mane je
(tengah kalut2 tue akak shamisha menyampuk)
akak shamisha: awk nak pergi mane?
aku: bus nie sebenarnye pegi mane?
akak shamisha: dah awak nak pergi mane?
aku: kedah
akak shamisha: ni bus ke sana la...
aku: tapi makcik ni duduk tempat saya, saya cume nak tau je dia duduk kat mane..
akak shamisha: duduk je lah kat mane2 pon
aku: xpe ke??? nanti tempat orang lain...
akak shamisha: duduk je...!
aku: okey! I(aku duduk kat seat no.6)

sampai kat jerteh,, ada sorang pakcik tu naik bus.... aku tengah tidur tapi terjaga sebab hiruk pikuk ntah apa yang dibebelkan... aku pon bagun dan tnya pakcik tu...

aku: kenapa pakcik?
pakcik: ni seat no.6 kan? tempat pakcik ni...
aku: saya patotnya duduk kat seat no.3 tapi makcik tu ambil tempat saya, then akak shamisha tu kata duduk je kat mana2 pon. saya duduk je la..
pakcik tu macam blur2,,last2 dye duduk kat tempat blakang aku.. then ada sorang pempuan ni?
pempuan: pakcik duduk kat mana?
pakcik: pakcik duduk kat seat no.6 tapi ade orang
(lam hati aku jangan lah aku kene tukar tempat lagi)
pempuan: oke,, pakcik duduk la kat tempat saya..
(fuhh,,, alhamdulillah,, lot of thank for that gurl)

 lebih kurang 9jam perjalanan sampai jugak aku kat destinasi,, changlun kedah,.. ape lagi,, turun ambik beg semua.. kemuadian naik teksi.. go to uum.... agak2 dalam 500meter nak sampai uum baru aku tersedar.. OMG! my phone....!!! aku pon cakap kat kat kawan aku, kak da yang phone tinggal dalam bus... kitaorang cuba sedaya upaya dapatkan no.tel pakcik bus tu,, then i get it... aku pon kol...

aku: pakcik,, handset saya tertinggal dalam bus, seat no.6... pakcik tolong cekkan
pakcik bus: nanti jup,, 15 minit lagi saya kol.. (teeettt, letak phone)

kawan2 aku dan pakcik taxi tue suruh kol lagi,, sebab takut orang lain ambil.. aku kol...

aku: pakcik boleh tolong cek sekarang x??? saya takot orang ambil...
pakcik bus: pakcik nak sampai kangar dah ni,, 15 minit je lagi...
aku: kawan pakcik kan ada? sruh lah dia tolong carikan kejup..
pakcik bus: dia tengah tido.. 15 minit lagi la.. (tteeeettt,, letak phone)

pakcik taxi tu dah macam tak puas hati,, aku suruh pakcik tue cakap... biasa la,,, orang zaman sekarang kalau cakap dengan orang macam aku ni mana nak dengar... pakcik taxi pon tak dapat buat apa2 sebab dia suruh tunggu..15min kemudian tak kol pon... aku pulak yang kol....

aku: pakcik,, ada tak handset?
pakcik bus: tak ada pon adik
aku: pakcik ada kat mana? pakcik tunggu semua orang turun dulu ke?
pakcik bus: kat kangar,, ye la... pakcik tangah cari,,..

wut??? tunggu orang turun dulu baru cari??? sangat cerdik kau pakcik... memang la orang lain dah ambik... aku dah tak boleh nak cakap apa2,, aku serah kan phone tue kat kak da....
sambil tu aku try kol phone aku,... ada perempuan angkat.,, aku dah mula happy,, yes!!!! ada harapan dapatkan balik phone aku,, yahhhoo.... tengah aku helo2... tetibe talian putus... aku dengan excited kol lg, then perempuan yang setia dengan celcom angkat "this is voice mail box for the no..........." ok fine! sekarang aku tahu orang yang aku harap dapat pulangkan phone aku tu rupanya orang yang mencuri phone... sia2 je aku bersangka baik kat dia... so what should i do?? menangis?? tak guna la... berserah je la...

aku tahu memang salah aku sebab cuai tapi aku rasa phone tu dapat diselamatkan lagi jika pakcik bus shamisa tu jaga kebajikan customer diaorang... nak je aku wat aduan ke hak pengguna...

kesimpulannya: bak kata pakcik taxi tu "susah nak cari orang yang jujur sekarang ni".. dan kenyataan tu sangat sangat sangat betul.. aku setuju 100%...

kepada syarikat shamisha pulak (mane tahu ada anak beranak, or saudara mara yang bekerja kat shamisha baca blog ni)
1. kalau duduk tak ikut seat,, lain kali jangan bagi no.seat kat tiket..
2. jangan jual tiket last minute,, sangat kelam kabut oke?
3. dapatkan driver yang berpengalaman,, hampir salah jalan hari tu tau x?
4. tak payah tampal sign DILARANG MEROKOK kalau driver bus sendiri merokok... lemas oke?? dah la bau asap rokok busuk..
5. komunikasi dengan pelanggan sangatlah penting,, so jangan endah tak endah bile customer bertanya sesuatu..
6. remember that customer is the king,, kebajikan customer mesti dijaga,, kalau bukan kitaorang siapa lagi nak naik bus korang?
suka?? like la.. hehe

2 comments:

Bicara Bisu said...

huhuhu...sbq na...t kta bli fon n bus bwu yer...uhuuuhu

eyna lollipop said...

huhuhu,, xmau aih bus baru...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...