My Spirit.. :)

Tuesday, August 2, 2011

Ikhlas Memaafkan @ Hanya Sekadar Ucapan

layan dialog dulu... hehe..


"beb,, aku mintak maaf keh ngan kau..."

"tak pe la derr,,, aku maafkan.. no hal la..."

Bukan susah pon nak memaafkan orang kan? semudah abc, 123 je... hehehe... TAPI ikhlas kah kita?.. betul ke kita dah memaafkan kesalahan orang lain? ATAU dalam hati 'huh, jangan harap aku maafkan kau'.. so tepuk dada,, tanya iman...

kalau betul dah maafkan tak perlulah diungkit kesalahan lalu... nampak sangat maaf tu hanya sekadar ucapan untuk menyedapkan hati sebelah pihak lagi...

kalau betul dah maafkan tak perlulah nak mengadu,, nampak sangat maaf tu hanya mainan mulut bagi menutup kekalutan di hati...

bila dah mengadu secara automatik la yang bersalah tetap bersalah, yang mengadu dijunjung tinggi... Allah pon memaafkan hamba-Nya yang bersalah jika maaf itu dipinta ini kan pulak manusia...

aku bukan lah terlalu baik untuk menyatakan semua ni tapi agak terkilan bila maaf yang diucapkan macam langsung tak ada makna bagi pihak di sana... keikhlasan meminta maaf dibalas dengan ucapan saja.. oke,, mungkin hati terlalu terluka jadi sukar untuk memaafkan..

aku manusia biasa yang juga melakukan kesilapan tapi aku tidak malu dan tidak berat untuk meminta maaf... cuma terserah kepada pihak tu untuk memaafkan or tak... dan ye,, aku memang seorang yang mudah memaafkan orang lain..

mungkin pihak tersebut ingin orang memahami hatinya.. betul,, rasa hati siapa yang tahu jika tak diluahkan... tapi sedarkah anda adakah anda juga memahami hati orang lain? anda ingin semua orang memahami anda tapi anda?? tak perlulah nak di list kan apa kesalahan tu because its look very annoying and not professional..

ok lah,, dah tak nak cakap banyak...
sekali lagi mintak maaf dan terima kasih  jika dah memaafkan saya,, harap anda dapat ikhlaskan hati... :)

*pesanan untuk diri sendir jugak..

suka?? like la.. hehe

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...